Orthomoleculair, evolutionair en doeltreffend

Klinische psycho-neuro-endocrino-immunologie

Het symptoom is nooit het echte probleem!

KPNI

Dit is een studie, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en legt verbanden in het hele lichaam. Alle biochemische processen zijn namelijk aan elkaar verbonden: hormonen, psyche, het immuunsysteem en de hersenen werken niet op zichzelf, maar beïnvloeden elk op hun manier de andere. Een verstoring op het ene niveau, veroorzaakt ook een verstoring op het volgende niveau.
Zo zal een infectie (met een actief immuunsysteem) niet alleen invloed hebben op het immuunsysteem zelf, maar ook op het hormonale systeem en op de psyche. We weten nu dat de meeste ziektes een gevolg zijn van een Low Grade Inflammation. Bij een laaggradige ontsteking is het lichaam continu in alarmstatus, we moeten dus op zoek naar de oorzaak van deze alarmfase, die we in alle systemen (psyche, immuunsysteem, endocrinologie...) kunnen gaan zoeken.

It's all about energy: wanneer er energie moet zijn ter hoogte van het immuunsysteem, dan zal er minder energie naar de hersenen of naar de spieren gaan. Ook vice versa, als er moet gelopen worden (spiergebruik), dan is er minder energie over om te vechten tegen virussen omdat het immuunsysteem dan niet voldoende energie krijgt.

Het is mijn taak, samen met jullie als eigenaar, om op zoek te gaan welk systeem bij uw hond of paard primair verstoord is en zo te komen tot een film van het probleem, waarbij passende interventies kunnen worden toegepast. Het symptoom is in de visie van de KPNI de foto en laat dit nu nooit het echte probleem zijn.

Orthomoleculair

De orthomoleculaire visie gaat er vanuit dat bepaalde moleculen in de juiste hoeveelheid aanwezig moeten zijn opdat een honden- of paardenlichaam optimaal zou werken. Voeding en supplementen kunnen op die manier zowel preventief als genezend ingezet worden. Opdat alle cellen van in het lichaam hun taak zouden kunnen volbrengen (lever, nieren, longen, darmen, immuunsysteem, spieren, hersenen...), worden specifieke supplementen ingezet.

Paarden zijn in de vrije natuur hun eigen "behandelde arts" volgens het orthomoleculaire principe. Ze weten zelf precies wat ze wanneer nodig hebben en eten dan ook bepaalde grassen, kruiden, takken, stengels of wortels waar de benodigde stoffen in zitten die ze op dat moment nodig hebben. Deze plantenstoffen worden ook herkend door het lichaam. Hetzelfde principe geldt ook voor honden. Honden en paarden weten dus uiteindelijk wat goed voor hen is, maar net zoals mensen zijn ze deze kracht verloren geraakt.

Evolutionair

Dit brengt ons bij de epigenetica. Dat bepaalde cellen van het honden- of paardenlichaam dingen van uit de buitenwereld herkennen, komt doordat er genetischse informatie ligt opgeslagen in het DNA. Wetende wat de evolutionaire afkomst is van de paarden en honden, weten we ook welke voeding er genetisch goed hen past.

In de epigenetica wordt beschreven hoe de omgeving invloed heeft op de genen. Zij kunnen aan- of uitgezet worden evenals in de war geraken door tal van signalen die het oeroude genoom niet herkent. Het gaat hier dus om veranderingen van genexpressie, niet om de informatie die effectief ligt opgeslagen in de celkern. We kunnen door het beïnvloeden van de omgeving, de genexpressie beïnvloeden.

Voeding (zowel de kwantiteit als de kwaliteit), lichaamsbeweging en de huisvesting van een paard of hond kan men veranderen en deze factoren bepalen of een gen al dan niet tot expressie komt. Een goed voorbeeld is insulineresistentie ontstaan door omgevingsfactoren. De insulinereceptoren worden op dat moment ongevoelig en de genexpressie om er nieuwe aan te maken gaat uit. De conclusie is bijgevolg dat insulineresistentie omkeerbaar is.

KPNI en VOEDING voor honden

VOEDING

Ook onze honden zijn we aan het voeren. Een echte hondenvoeding bestaat niet uit (ja, lees maar op het etiket van uw hondenbrokken) tarwe, maïs, aardappel, soja, bietenpulp, gehydrogeneerd vet, gluten .... Denkt u dat uw hond transvetten eet in de natuur? Gefrituurde maïs en gepofte tarwe? Of zou hij een gekookte, gedehydreerde en dan geëxtrudeerde aardappel eten?

U hoort zelf dat dit allemaal onzin is.

CHRONISCHE ZIEKTES

Denkt u dat oorontstekingen, wratten, kruisbandrupturen, diabetes, cushing, eczeem, prostaathypertrofie, epilepsie, obesitas, een trage schildklier, kanker enz.. normaal is voor het ras en voor onze moderne honden?

Honden krijgen deze aandoeningen omdat ze oude genen hebben en leven in een omgeving die wij voor hen gekozen hebben, met voeding die zij cellulair niet kennen. Het lichaam komt als het ware in opstand en kiest een ziekte om dit duidelijk te maken. Het basisprincipe is: de context (de omgeving met hierin de voeding, de leefomgeving, de beweging etc) veroorzaakt het conflinct en de text (het lichaam en de persoonlijkheid) kiest de ziekte.

Na 8 jaar ervaring in de praktijk voor kleine huisdieren, heb ik besloten mij voornamelijk te verdiepen in de Orthomoleculaire geneeswijze, volgens de principes van de KPNI. KPNI is namelijk allesomvattend, wetenschappelijk bewezen en doeltreffend. Aangezien we veel honden in de klassieke geneeskunde niet kunnen helpen, is de orhomoleculaire geneeskunde een perfecte aanvulling, of zelfs een therapie op zich.

U kan bij mij terecht voor een 2de advies, chronische problemen of voor preventief voedingsadvies.

KPNI en voeding voor paarden

Voeren of voeden wij onze paarden?

Evolutionair gezien heeft het paard altijd een gevarieerde voeding genoten, met per seizoen een wisselend aanbod. Het paard is een herbivoor en eet vooral lang vezelig celluloserijk gras of hooi, veldkruiden, bladeren, knollen, wortels, struiken, takken etc. Het paard leefde volgens het circadiaans ritme, trotseerde de koude en de hitte en bewoog een hele dag, stapje voor stapje. Heel soms trok het paard een sprint, door aanwezigheid van roofdieren of andere gevaren. Het paard leefde in kudde en genoot veel sociaal contact.

Wat hebben wij onze paarden nu te bieden? Regelmaat, vaste voertijden, vaste hoeveelheden voer zonder variatie, weinig cellulose, veel zetmeel, in combinatie met een droge stal, een deken, weinig sociaal contact en weinig vrije beweging. We geven ons paard dus signalen, die het genetisch (of cellulair) niet begrijpt (zie epigenetica en KPNI).

We moeten voor uw paard een situatie creëren die het meest aanleunt tegen zijn natuur. Want een natuurlijke voeding en leefwijze geeft de beste bescherming tegen ziektes. Wanneer een paard zo natuurlijk mogelijk leeft zal zijn adaptogene capaciteit groot zijn. Wat betekent een laag stressniveau en een hoge weerstand. Met voeding kunnen we deze capaciteit snel en direct beïnvloeden, daarom is het een goede start. De voeding moet worden afgesteld op het individuele paard want de ene zal wat anders nodig hebben dan de andere, omdat hij bijvoorbeeld meer stress of een specifiek probleem heeft.

TARIEVEN

Eerste consult: richtprijs 80 -120 euro

Vervolgconsultatie: richtprijs 55 euro

Bij chronische problemen zijn er vaak enkele opeenvolgende behandelingen nodig.

Telefonisch of mailadvies/consult: 75 euro per uur

Indien de klassieke behandeling van uw dier niet voldoende is of u een 2de advies wilt is het handig dat u reeds gedane onderzoeken (bloedonderzoek, foto's enz..) meebrengt.

Ook gegeven voeding (opschrift, ingrediënten), supplementen die hij reeds neemt kan u best bijhebben.

Belangrijke opmerkingen

• Ik doe vanaf 01/07/2020 geen fysieke consultaties meer voor paarden

• Honden komen steeds langs in de praktijk ISAVE te Bever.

Inschrijven doet u door een mailtje te sturen, pas na betaling van het inschrijvingsgeld bent u definitief ingeschreven.

U kan zich reeds aanmelden, dan wordt u op de hoogte gehouden van de aankomende data

Prijs (duurtijd 3u): 50 euro

Workshops gaan door op ROMONT 18A, 1547 BEVER, naast de dierenartsenpraktijk ISAVE. Wees er snel bij want de plaatsen zijn beperkt!

Jullie zijn van harte welkom.

INFOSESSIES en WORKSHOPS

Regelmatig geef ik infosessies of workshops over hondenvoeding en paardenvoeding.

Indien u graag een workshop organiseert in uw hondenschool of op een andere locatie, contacteer mij gerust over de mogelijkheden!

Nieuwe workshops 2020 !! Data te bepalen (zomer/herfst)Omdat de Coronacrisis nog steeds niet voorbij is, zijn er nog geen data bepaald en zou het kunnen dat ik eens een online infosessie aanbiedt.

• Helende Hondenvoeding

• Wat houdt mijn paard gezond?

De vroegere workshops natuurlijke hondenvoeding en natuurlijke paardenvoeding vanaf nu geïntegreerd in de nieuwe workshops.

Ik wil graag op de hoogte worden gehouden ivm nieuwe data

Romont 18A

1547 Bever

Email: vvhaegen@gmail.com

Tel: 0472/711925

• White Facebook Icon

Afspraak nemen kan door te bellen, een email te sturen of het contact-formulier in te vullen.

Laat zeker een berichtje achter indien ik de telefoon niet opeem. Tijdens behandelingen heb ik mijn Gsm niet bij me.